Κυριακή, 1 Ιανουαρίου 2017

Ταξιδεύοντας με Ασφάλεια το Χειμώνα - Συμβουλές με τα Μυστικά και τις Τεχνικές Οδήγησης Προκειμένου Ταξιδέψετε με Ασφάλεια σε Ολισθηρό Οδόστρωμα

Ο χειμώνας μπορεί να άργησε να μας χτυπήσει την πόρτα, αλλά είναι εδώ! Και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή από τους οδηγούς για την αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων. 

Στις παρακάτω συμβουλές θα βρείτε όλα τα μυστικά και τις τεχνικές οδήγησης προκειμένου ταξιδέψετε με ασφάλεια σε ολισθηρό οδόστρωμα.
 
Οδηγός

Ο οδηγός είναι ο υπ' αριθμόν ένας παράγοντας για την ασφάλεια όλων των επιβατών. Θα πρέπει να βρίσκεται σε πολύ καλή φυσική κατάσταση και να οδηγεί ξεκούραστος!

  • Γι' αυτό, στην περίπτωση που αισθανθείτε σημάδια κόπωσης (συνήθως εμφανίζονται με ένα ελαφρύ χασμουρητό), το πρώτο που έχετε να κάνετε είναι να σταματήσετε στον πρώτο ειδικό χώρο στάθμευσης που θα συναντήσετε στο δρόμο και να ξεκουραστείτε (ακόμη και να κοιμηθείτε).

  • Είναι προφανές ότι αλκοόλ και οδήγηση σε καμία περίπτωση δεν ταιριάζουν. Αν πρόκειται να οδηγήσετε μην πιείτε ούτε ένα ποτηράκι, για να έχετε 100% τον έλεγχο και φυσικά να μην χάσετε την συγκέντρωσή σας.

  • Αν μεταφέρεται με το αυτοκίνητό σας ηλικιωμένους και παιδιά και το ταξίδι είναι μεγάλο, φροντίστε να κάνετε συχνές στάσεις για να ξεκουράζονται.

  • Στην περίπτωση, τέλος, που μεταφέρετε κάποιο άλλο ζώο (σκύλος, γάτα κ.α.), μην το στοιβάξετε στο πορτ-μπαγκάζ, αλλά να του διαθέσετε τον ανάλογο χώρο και τον αέρα.


Φόρτωση αποσκευών

Ακόμη ένας βασικός παράγοντας για τις ασφαλείς μετακινήσεις είναι η σωστή φόρτωση του αυτοκινήτου. Τοποθετήστε τις αποσκευές ισομερώς, για να μοιράσετε εξίσου το βάρος.

Αποφύγετε να τοποθετήσετε αποσκευές στην οροφή του αυτοκινήτου, γιατί μεταβάλλουν την αεροδυναμική και αυξάνουν το κέντρο βάρους, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να είναι ευπαθές στους πλευρικούς ανέμους και να «γέρνει» στις στροφές.


Προετοιμασία αυτοκινήτου

  • Κατά τους χειμερινούς μήνες το αυτοκίνητο χρειάζεται ειδική προετοιμασία για να αντεπεξέλθει στις δύσκολες συνθήκες, όμως σε κάθε περίπτωση η άριστη κατάσταση των ελαστικών, όπως και ο ανάλογος τύπος (εάν διαμένετε σε ορεινές περιοχές ή ταξιδεύετε συχνά σε τέτοια μέρη, καλό είναι να χρησιμοποιείτε χειμερινό τύπο ελαστικών).

  • Ελέγξτε την εξωτερική κατάσταση για τυχόν φθορές ή «ύπουλα» χτυπήματα, όπως επίσης και την πίεση του αέρα. Συνήθως τους χειμερινούς μήνες μειώνουμε κατά 1-2 ατμόσφαιρες την πίεση του αέρα, για να ζεσταίνεται πιο γρήγορα το λάστιχο. Έλεγχος θα πρέπει να γίνει και για την κατάσταση της ρεζέρβας.

  • Επίσης, μην διανοηθείτε να ταξιδέψετε χωρίς να έχετε μαζί σας αντιολισθητικές αλυσίδες! Ένα ζευγάρι γάντια, όπως επίσης ειδικά σπρέι κατά του πάγου είναι απαραίτητα.

  • Ελέγξτε την κατάσταση των υαλοκαθαριστήρων και εάν υπάρχει νερό στο πλυστικό σύστημα. Θα πρέπει να χρησιμοποιείτε πάντα απεσταγμένο νερό, όπως επίσης και τα ειδικά πρόσθετα που καθαρίζουν καλύτερα το παρ-μπριζ και προστατεύουν από τον πάγο. Με τον τρόπο αυτό θα εξασφαλίσετε πάντα καλή ορατότητα και θα αποφύγετε τα βουλωμένα σωληνάκια.

  • Ρίξτε μια ματιά στην κατάσταση των φώτων και των φλάς, ενώ φροντίστε να έχετε το σύστημα ψύξης εφοδιασμένο με αντιψυκτικό υγρό.


Συμβουλές οδήγησης

Αν κατά την διάρκεια του ταξιδιού αρχίσει να βρέχει, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να μειώσετε αμέσως την ταχύτητα του αυτοκινήτου σας!

Η πρόσφυση στη βροχή και πολύ περισσότερο στο χιόνι ή τον πάγο είναι μειωμένη και ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να υπερεκτιμάτε τις δυνατότητες του «τετράτροχου» συντρόφου σας. Πολύ περισσότερο δε, τις δικές σας...
Φροντίστε λοιπόν,  να έχετε την κατάλληλη ταχύτητα ώστε να διατηρήσετε τον έλεγχο και την κατευθυντικότητα του αυτοκινήτου σας. Οδηγήστε αμυντικά και αδιαφορήστε για τυχόν «παλικαριές» άλλων οδηγών.

Φρενάρισμα με ΙΧ χωρίς ABS

  • Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται η διαδικασία του φρεναρίσματος, ειδικά στην περίπτωση που το αυτοκίνητό σας δεν διαθέτει σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών, το γνωστό μας ABS. Η δύναμη που πρέπει να ασκήσετε στο πόδι σας θα πρέπει να είναι τόση, ώστε να μη μπλοκάρουν οι τροχοί και χάσετε τον έλεγχο.

  • Έχετε υπ' όψη σας ότι σε βρεγμένο έδαφος, η τριβή μεταξύ του δρόμου και του ελαστικού είναι μειωμένη, ενώ η τριβή ανάμεσα στα τακάκια και τους δίσκους συνήθως παραμένει η ίδια... και αυτό τα λέει όλα. Χωρίς να απαιτούνται οδηγικές ικανότητες... Schumacher, σε καμία περίπτωση μην φρενάρετε απότομα, αλλά με τη δέουσα προσοχή.

  • Αν αισθανθείτε τους τροχούς να «μπλοκάρουν» μειώστε για δέκατα του δευτερολέπτου την πίεση του ποδιού σας στο πεντάλ των φρένων και πιέστε ξανά, μέχρι να ανακτήσετε το έλεγχο της πέδησης.

Φρενάρισμα με ΙΧ που διαθέτει ABS
Αν το αυτοκίνητό σας έχει ABS, τότε σαφώς τα πράγματα είναι πιο εύκολα, όμως και η περίπτωση αυτή χρειάζεται κάποια ιδιαίτερη τεχνική.

  • Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η διαδικασία πέδησης με σύστημα ABS, απαιτεί ικανή δύναμη στο πεντάλ, ενώ εάν αισθανθείτε ότι το πεντάλ «τρέμει» μην αφήσετε το πόδι σας, αλλά συνεχίστε να πιέζετε σταθερά.

  • Ο βασικός ρόλος του ABS μπορεί να είναι η αποτροπή του μπλοκαρίσματος, όμως το σύστημα αυτό συνεισφέρει και στην κατευθυντικότητα των τροχών. Σας προσφέρει δηλαδή τη δυνατότητα ελιγμού, ενώ φρενάρετε.

  • Συμπερασματικά, πιέστε με όση δύναμη έχετε το πεντάλ και επιχειρήστε έναν ελιγμό εάν χρειαστεί για να αποφύγετε ένα εμπόδιο, αφού οι κατευθυντήριοι τροχοί εξακολουθούν να «υπακούουν» στις εντολές σας.

  • Εξυπακούεται ότι, αυτοκίνητο με ABS ή χωρίς ABS, εάν έχει άχρηστα λάστιχα είναι κινούμενη βόμβα.

Πώς αντιδρούμε στην απώλεια πλευρικής πρόσφυσης

Η μέτρια πρόσφυση του οδοστρώματος έχει άμεσα αποτελέσματα και στην πλευρική πρόσφυση του αυτοκινήτου. Αυτό γίνεται αμέσως αντιληπτό όταν μπείτε σε μια στροφή με περισσότερη ταχύτητα απ' ότι πρέπει και στρίψετε απότομα το τιμόνι. Τότε το μόνο σίγουρο είναι ότι το αυτοκίνητο θα φύγει ευθεία (με τους τροχούς υπο γωνία) προς την κορυφή της στροφής.

Το φαινόμενο αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι κατευθυντήριοι τροχοί χάνουν την πλευρική τους πρόσφυση και γλιστράνε με το πλάι. Η περίπτωση αυτή είναι πολύ δύσκολη για να ανακτήσετε τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Ακόμη κι αν αφήσετε το πεντάλ του γκαζιού, το αυτοκίνητο θα εξακολουθεί να γλιστράει προς τα εμπρός.

 
Η προτιμότερη και καλύτερη λύση είναι να μειώσετε το στρίψιμο του τιμονιού, για τον εξής λόγο: Όταν οι τροχοί έχουν στρίψει λιγότερο το ελαστικό έχει καλύτερη πλευρική και ελκτική πρόσφυση. Έτσι οι τροχοί επανακτούν την πρόσφυσή τους και το αυτοκίνητο αποκτά την χαμένη κατευθυντικότητα.

Σε κάθε περίπτωση όμως, οι χαμηλές ταχύτητες είναι εκείνες που θα αποτρέψουν παρόμοιες δύσκολες και επικίνδυνες συμπεριφορές.

Φρενάρισμα σε οδόστρωμα με διαφορετική πρόσφυση
Ένα πολύ συχνό φαινόμενο κατά τους χειμερινούς μήνες είναι το φρενάρισμα πάνω σε οδόστρωμα με ανομοιόμορφη τριβή.

Πρόκειται για τις περιπτώσεις που ο μισός δρόμος είναι στεγνός και ο μισός είναι βρεγμένος ή χειρότερα, εάν στην σκιερή άκρη του δρόμου υπάρχει χιόνι/πάγος. Η περίπτωση αυτή απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή!

  • Αν το αυτοκίνητό σας διαθέτει ABS, τότε το μόνο που χρειάζεται είναι να πατήσετε με δύναμη το φρένο και με τη βοήθεια του τιμονιού, προσπαθήστε να κρατήσετε σταθερή την πορεία του αυτοκινήτου.

  • Στην περίπτωση όμως που δεν διαθέτετε ABS, τότε τα πράγματα δυσκολεύουν. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και ικανότητα στο φρενάρισμα, καθώς οι τροχοί της μιας πλευράς είναι πιο «ευαίσθητοι» στο μπλοκάρισμα, απ'΄ ότι οι τροχοί της στεγνής πλευράς. Βάλτε την απαιτούμενη δύναμη στο πόδι σας και στο πεντάλ του φρένου για να μην υπάρξει μπλοκάρισμα και χάσετε τον έλεγχο.

«Χαλαρά» στο πεντάλ του γκαζιού

Σε βρεγμένο και ολισθηρό οδόστρωμα, η συμπεριφορά του οδηγού στο πεντάλ του γκαζιού πρέπει να είναι... ευγενική, ενώ χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στις στροφές.
Εξαιτίας της μειωμένης τριβής μεταξύ των ελαστικών και του οδοστρώματος, μειώνεται η πρόσφυση των τροχών με αποτέλεσμα να «σπινάρουν» ευκολότερα.
Αυτό το φαινόμενο είναι επικίνδυνο, καθώς όταν τροχοί χάσουν την ελκτική τους πρόσφυση το γλίστρημα του αυτοκινήτου είναι έντονο, ακόμη και ανεξέλεγκτο.

Η λύση γι' αυτό είναι σταθερό γκάζι και πάντα ήρεμοι χειρισμοί :)

Φώτο   Ρεπορτάζ     Διονύσιος   Κούρτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου